1. Formação empreendedora: uma revisão sistemática da literatura (2010-2020)

DA COSTA, Evanilde Silva; DA SILVA RIBEIRO, Maria Edilene; GUIMARÃES, André Rodrigues. Formação empreendedora: uma revisão sistemática da literatura (2010-2020). Argumentum, v. 14, n. 1, p. 63-84, 2022.

"Este texto trata da formação empreendedora no ensino superior brasileiro. O estudo visa construir um panorama das produções acadêmicas sobre formação empreendedora no ensino superior brasileiro, no período de 2010-2020. A metodologia considerou a Revisão Sistemática da Literatura, na qual se pretendeu localizar, selecionar, avaliar, analisar e sintetizar as evidências relevantes sobre a temática, categorizar seus objetivos e resultados, e discutir os principais achados da matriz de categorias finais. Para a interpretação dos dados, foi utilizada a técnica de Análise de Conteúdo. Destacam-se, nos resultados, as cinco categorias finais mais frequentes nos trabalhos: Características Empreendedoras (f= 96); Metodologia de Ensino Aprendizagem (f=86); Educação Empreendedora (f=56); Incentivo ao Empreendedorismo (f=44) e Instituição de Ensino Superior (f=30)."

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

2. Educação Empreendedora na Educação Básica: uma revisão sistemática da literatura

UEMURA, Marise Regina Barbosa; VASCONCELLOS, Liliana; DA SILVA, Luiz Henrique. Educação Empreendedora na Educação Básica: uma revisão sistemática da literatura. Revista de Ciências da Administração, v. 25, n. 65, p. 1-22, 2023.

Este trabalho tem o objetivo de analisar a literatura sobre educação empreendedora (EE) na educação básica. Foram escolhidas as bases Web of Science e Portal de Periódicos da CAPES, resultando em 38 artigos publicados entre 1998 e 2019. A revisão identificou a concentração de artigos originados de países europeus e a predominância de periódicos da área de Administração & Economia, seguida por Educação. A análise de conteúdo identificou grupos temáticos: análise curricular, políticas e práticas pedagógicas; avaliação e efeitos de iniciativas; perfil empreendedor de alunos; e perspectivas teóricas e histórico da EE. Pontos relevantes e algumas oportunidades: (a) pouco é debatido sobre práticas pedagógicas; (b) concentração de países, com predominância europeia; (c) há espaço para mais pesquisas sobre efeitos de iniciativas de EE; (d) avaliação de iniciativas comparando práticas pedagógicas, conteúdos e formatos; (e) pesquisas nacionais em periódicos de maior impacto.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

3. Entrepreneurship Education: A Systematic Literature Review and Identification of an Existing Gap in the Field

BANHA, Francisco; COELHO, Luís Serra; FLORES, Adão. Entrepreneurship education: A systematic literature review and identification of an existing gap in the field. Education Sciences, v. 12, n. 5, p. 336, 2022.

Having identified the need to conduct research on the intersection between entrepreneurship education (EE) and public policies, we carried out a systematic literature review on decisionmaking processes regarding the implementation of education for entrepreneurship programs in schools and the introduction of this topic in the policy-making process. This SLR followed every process inherent to its well-established protocol. The research undertaken confirmed that the understanding of decision processes associated with the implementation of EE programs is not only a “missing link” in the discussions about the way in which countries manage situations related to EE, but also a gap in academic knowledge. Indeed, the SLR process included only nine articles in the final review (obtained through a methodology based on an algorithm)—which is a clear sign that further scientific research around this specific topic is needed. The articles included in the final review suggest that: (i) entrepreneurship is fundamental to the progress and evolution of countries and their regions, (ii) there is evidence that EE is central to a more entrepreneurial youth, and (iii) the successful implementation of recommendations from regulatory institutions is based on political commitment and implementation capacities.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

4. Characteristics and Effects of Entrepreneurship Education Programs: a Systematic Review

DE SOUSA, Marina Mendonça et al. Characteristics and effects of entrepreneurship education programs: A systematic review. Trends in Psychology, p. 1-31, 2022.

"In recent decades, due to the unprecedented enthusiasm for processes related to teaching entrepreneurship, the subject of “entrepreneurship education” has been widely investigated. Several entrepreneurship education programs have been developed and tested under the hypothesis that it is possible to teach entrepreneurship and that such training is effective to develop both entrepreneurs and their ventures. Several studies, including systematic reviews and meta-analyses, have sought to understand the relationship between the interventions proposed in entrepreneurship education programs and their potential outcomes, such as the acquisition of different behavioral repertoires and business growth. In contrast, the content developed in different programs has not received attention. The aim of this systematic review is to describe aspects related to the interventions proposed in entrepreneurship education programs; specifically, this review aimed at determining what the interventions intended to develop, the characteristics of pedagogical strategies employed in these interventions, and the types of outcomes of such interventions. The results of the review showed that some important aspects, such as personalized learning in some stages of the interventions, the target audience, the formal preparation of mentors, and the development of specific content for achieving intended goals, need better consideration for the improvement of entrepreneurship education programs."

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora e Qualificação em soft skills

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

5. Twenty years of entrepreneurship education: a bibliometric analysis

SREENIVASAN, Aswathy; SURESH, Ma. Twenty years of entrepreneurship education: A bibliometric analysis. Entrepreneurship Education, v. 6, n. 1, p. 45-68, 2023.

The study aims to identify the trends in entrepreneurship education in prominent journals. A total of 2185 indexed research publications made up the studied data. The R bibliometric tool is then used to analyze the data to determine the bibliometric map of the evolution of entrepreneurship education. According to the findings, there have been a substantial number of publications on the growth of entrepreneurial education research. Wibowo A, Huang-Saad A, and Narmaditya BS are the authors who frequently do study on this topic during the research time. The co-occurrence network was also developed and was divided into three clusters. The major themes developed out of the co occurrence network are determinants of entrepreneurship education for building an entrepreneurial intention among students in higher education, entrepreneurship in the classroom, and innovation and entrepreneurship education. This study has also brought in future research topics based on prominence percentile using SciVal. This study’s originality is from presenting a structured and in-depth literature review that describes the current state of the art for entrepreneurship education. A complete analysis of the knowledge acquired about its entrepreneurship education is offered to enhance the further research.Twenty years of entrepreneurship education: a bibliometric analysis.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

6. Entrepreneurship education: systematic literature review and future research directions

MOHAMED, Nasra Ahmed; SHEIKH ALI, Ali Yassin. Entrepreneurship education: systematic literature review and future research directions. World Journal of Entrepreneurship, Management and sustainable development, v. 17, n. 4, p. 644-661, 2021.

Purpose – The purpose of the study is to further understanding of entrepreneurship education, highlighting current trends and directions for further research. Design/methodology/approach – This paper used systematic literature review of published articles to collect, evaluate, and interpret entrepreneurship education literature from selected databases between 2009 and 2019. The study reviewed 90 articles from the entrepreneurship education literature. There are several different topics that have been analyzed; with the most researched topic being analyzed was focusing on entrepreneurship education development. Findings – Entrepreneurship education programs have become an increasingly important focus of attention in recent years. This paper deeply investigates the literature on entrepreneurship education to help entrepreneurship education decision makers to develop better solutions. Research limitations/implications – It must be noted that this study has some limitations, which suggest avenues for further research. In reviewing the articles, the study used only four databases and only considered papers published between 2009 and 2019. Other studies may include more databases and a longer time frame. Originality/value – Regarding the theories most used in the reviewed articles, TPB and social learning theory (SLT) were most used in relation to entrepreneurship education. This shows that researchers were focusing on the influence of entrepreneurship education in relation to the entrepreneurial intention, behavior and attitude of the individuals.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora e Qualificação em soft skills

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

7. Educação empreendedora no ensino básico: identificando desafios a partir de uma análise bibliométrica e da revisão sistemática

CARVALHO, Agair Juliete Cavalcante et al. Educação empreendedora no ensino básico: identificando desafios a partir de uma análise bibliométrica e da revisão sistemática. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 11, n. 2, p. 3, 2022.

Objetivo: analisar, na base de dados Web of Science, a produção científica sobre o tema “educação empreendedora”, a fim de observar o panorama da literatura e os desafios inerentes à atuação do empreendedorismo na Educação Básica. Metodologia: o estudo foi dividido em duas partes: (1) análise, por meio da técnica de bibliometria, dos indicadores relacionados ao tipo de documento, aos autores e sua nacionalidade, e à quantidade de citações; e (2) realização de uma revisão sistemática, pós-aplicação do método ProknowC. Principais resultados: é baixo o quantitativo de estudos com essa abordagem educacional e, em geral, é feita a análise de casos isolados. O panorama da literatura reafirma a complexidade temática e destaca dois grandes e principais desafios – a gestão escolar e a preparação dos professores. Contribuições teórico-metodológicas: pode-se, pelo portfólio literário apresentado, identificar a complexidade e a heterogeneidade dos desafios vinculados à aplicação da abordagem empreendedora nas instituições de ensino da Educação Básica. Relevância/originalidade: este estudo expõe como está o desenvolvimento de pesquisas sobre a educação empreendedora na Educação Básica, bem como os desafios associados à implementação e ao desenvolvimento dessa abordagem educacional. Contribuições sociais/para a gestão: os resultados do estudo demonstraram a necessidade da integração entre as esferas políticas, empresariais educacionais, familiares e o apoio da sociedade em geral para a implementação e o desenvolvimento do empreendedorismo na Educação Básica.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

8. Relações entre empreendedorismo e habilidades sociais: uma revisão de escopo

REZENDE, Michelli Godoi; GONÇALVES, Luciane Suélen; FREITAS, Lucas Cordeiro. RELAÇÕES ENTRE EMPREENDEDORISMO E HABILIDADES SOCIAIS: UMA REVISÃO DE ESCOPO. Educação Profissional E Tecnológica Em Revista, v. 6, n. 2, p. 26-39, 2022.

Visando mapear estudos que investigassem as relações entre habilidades sociais e empreendedorismo em estudantes, foi realizada uma revisão de escopo, com estratégias de buscas nas bases de dados MEDLINE (PubMed), EMBASE, Web of Science, Scopus e PsycInfo. Foram incluídos seis artigos para análise final, selecionados pelos softwares EndNote versão X9 (Web of Science Group) e Rayyan QCRI. Verificaram-se relações entre características empreendedoras e determinadas classes de habilidades sociais (como liderança, cooperação, trabalho em equipe e capacidade de comunicação), que devem ser aprimoradas para além da competência técnica exigida no desempenho de qualquer função profissional. O estudo concluiu que as instituições de ensino têm um papel importante no desenvolvimento da capacidade empreendedora e das habilidades sociais dos alunos.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

9. Educação empreendedora: o que dizem os artigos mais relevantes? Proposição de uma revisão de literatura e panorama de pesquisa

RIBEIRO, Artur Tavares Vilas Boas; PLONSKI, Guilherme Ary. Educação Empreendedora: o que dizem os artigos mais relevantes? Proposição de uma revisão de literatura e panorama de pesquisa. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 9, n. 1, p. 10-41, 2020.

Objetivo do estudo: o presente artigo tem como objetivo analisar o panorama da literatura acadêmica em ensino de empreendedorismo, identificando tópicos de concentração e tendências para estudos futuros. Metodologia: este trabalho adotou como método a Revisão Sistemática de Literatura, implementando um algoritmo de ranqueamento para organização de relevância de uma amostra de 934 trabalhos sobre ensino de empreendedorismo. Principais resultados: com o algoritmo, foram identificados 54 artigos correspondentes a 50% do volume total de citações médias acumuladas em toda a amostra, o que permitiu uma análise de conteúdo e organização de tópicos e tendências. Foram identificados 9 grupos principais, com grande concentração de trabalhos no tópico “intenção empreendedora”. Três horizontes de pesquisa ainda a serem explorados emergiram da análise: a) ensino de empreendedorismo e novas abordagens em sala de aula; b) a ótica de ecossistemas de empreendedorismo no ensino e estudantes como atores no processo de formação; c) temas emergentes, como cultura, gênero e negócios sociais. Contribuições teóricas/metodológicas: o trabalho contribui em apresentar um método diferenciado para definição de relevância de artigos em estudos bibliométricos, método este não encontrado nas revisões anteriores sobre ensino de empreendedorismo. Além disso, dos resultados emergiram provocações para estudos robustos, tais como estudos qualitativos que permitam a identificação de variáveis moderadoras relevantes para o tema. Relevância/originalidade: além do diferencial metodológico, esta pesquisa mostra-se original pela organização dos diversos trabalhos em ensino de empreendedorismo, podendo ser um material de consulta sobre referências fundamentais para diferentes pesquisadores no tema em começo de jornada.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

10. Desafios para a mensuração de Ecossistemas de Inovação e de Ecossistemas de Empreendedorismo no Brasil

LA ROVERE, Renata Lèbre; DE OLIVEIRA SANTOS, Guilherme; VASCONCELLOS, Bianca Louzada Xavier. Desafios para a mensuração de Ecossistemas de Inovação e de Ecossistemas de Empreendedorismo no Brasil. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, v. 10, n. 1, p. 7, 2021.

Objetivo: Identificar métricas e indicadores de ecossistemas de inovação e de empreendedorismo, bem como discutir as limitações dessas métricas, no caso brasileiro. Método: abordagem qualitativa, baseada em revisão bibliográfica, pesquisa documental e levantamento de dados, com a finalidade de caracterizar ecossistemas de inovação e de empreendedorismo, identificando os principais indicadores e métricas, bem como as suas fontes de dados e limitações, no caso brasileiro. Originalidade/Relevância: Ao identificar as limitações, este artigo propõe alternativas para aprimorar a mensuração de ecossistemas de inovação e de empreendedorismo no país, em suas diferentes regiões, o que é fundamental à formulação e monitoramento de políticas públicas de apoio à inovação, sobretudo aquelas dirigidas a empreendedores e a pequenas empresas. Resultados: Verificou-se que, apesar da existência de múltiplas fontes de dados, a mensuração de ecossistemas de empreendedorismo no Brasil esbarra em limitações, como a defasagem temporal dos dados, o preenchimento voluntário das bases, a falta de transparência no nível regional, e informações incompletas ou enviesadas. Contribuições teóricas/metodológicas: Do ponto de vista teórico, este artigo contribui para a análise das diferenças e das semelhanças entre os conceitos de ecossistema de inovação e de empreendedorismo; e do ponto de vista metodológico, ele propõe indicadores e métricas, bem como aponta as limitações para a mensuração de ecossistemas empreendedores e inovadores no Brasil.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

11. Empreendedorismo Inovador: Proposição de um Framework Conceitual Integrativo

MACHADO, Débora; MARTENS, Cristina Dai Prá; KNIESS, Cláudia Terezinha. Empreendedorismo Inovador:: Proposição de um Framework Conceitual Integrativo. Revista de Administração, Sociedade e Inovação, v. 9, n. 1, p. 41-66, 2023.

Objetivo: O objetivo deste artigo é analisar os fatores que constituem o empreendedorismo inovador com base na literatura sobre o tema. Metodologia: Este estudo é de caráter qualitativo e quantitativo descritivo/exploratório. Foi subsidiado pela revisão sistemática da literatura, com extração de dados nas bases Web of Science e Scopus, tendo uma amostra total de 114 artigos. Resultados: É proposto um framework conceitual integrativo de empreendedorismo inovador, baseado nos seis clusters obtidos na análise da literatura: Conceitualização, Formação Empreendedora, Empreendedorismo inovador como motor da economia, Ecossistema empreendedor, Políticas Públicas como fomento para o empreendedorismo inovador e Empreendedorismo Digital. Conclusão: O estudo avança o estágio atual da pesquisa sobre empreendedorismo inovador e fomenta a construção de um conceito consolidado. Contribui para a compreensão da conceituação, da prática e caracteriza os potenciais benefícios do tema. Também oferece subsídios sobre o empreendedorismo inovador para o quadro regulatório e de políticas públicas, educação, criação de ecossistemas, economia digital e formação de novos empreendimentos como estratégias para superar os gargalos econômicos de países e instituições. Palavras Chave: Empreendedorismo Inovador; Empreendedorismo; Revisão Sistemática da Literatura; Framework.

Categoria(a) de Problema(a): Abertura de negócios e segurança jurídica, Capacitação empreendedora e Crédito e serviços financeiros

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

12. Entrepreneurship, inclusion or co-production? An attempt to assess territorial elements in social innovation literature

TRICARICO, Luca; DE VIDOVICH, Lorenzo; BILLI, Andrea. Entrepreneurship, inclusion or co-production? An attempt to assess territorial elements in social innovation literature. Cities, v. 130, p. 103986, 2022.

This paper stems from the need to find a renewed interpretative key of the concept of social innovation in territorial approaches: this was done by observing different forms of research, as well as methodologicaldisciplinary perspectives. To this end, the analysis is based on a systematic review: on one hand, considering the presence of the keyword social innovation combined with the concepts of entrepreneurship, inclusion and coproduction; on the other hand, it addresses the presence or absence of any territorial or urban perspective. The aim of the review is to get a better understanding of urban/territorial elements present in the current social innovation academic landscape, and to identify new directions toward which different approaches to SI entail applications to the urban policy field.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

13. Decoding underperformance of entrepreneurship at the bottom of the pyramid: a literature review of the field

CHANG, Amber Y.; XU, Yalan. Decoding underperformance of entrepreneurship at the bottom of the pyramid: a literature review of the field. New England Journal of Entrepreneurship, v. 26, n. 2, p. 88-106, 2023.

Purpose – Driving economic development at the bottom of the pyramid (BOP) is an enduring global challenge. While the market-based approach places hope on entrepreneurship as a major impetus to drive the underdeveloped economy, the performance of entrepreneurial businesses and their impact on poverty reduction are sometimes below expectations. This paper seeks to examine the factors that may be hindering entrepreneurship within the BOP context. This paper presents preliminary answers and provides research suggestions related to this question. Design/methodology/approach – In order to identify the reasons behind the underperformance of entrepreneurship at the BOP, a comprehensive literature review was conducted to see what is already known about this puzzle. Findings – By reviewing extant literature, four clusters of factors were found to shape entrepreneurial activities at BOP: (1) Individual-level factors may be restraining entrepreneurial activities within BOP context, (2) gender inequality at BOP is hindering female entrepreneurship, (3) insufficient institutional support is holding back entrepreneurial activities in BOP and (4) business development initiatives are making multifaceted impacts on entrepreneurial activities in BOP. Originality/value – This paper contributes to theory in that it is the first comprehensive review of literature on constraints of entrepreneurship in the context of BOP. In investigating influential factors of entrepreneurial success in the BOP context, the authors recognize four major influential forces that are shaping entrepreneurial processes at the bottom of the pyramid and further propose three directions of future research that are worthy for further exploration.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

14. How social impact and innovation have been related in the academic literature?

DE MELO, Mary Fernanda de Sousa et al. How social impact and innovation have been related in the academic literature?. Future Studies Research Journal: Trends and Strategies, v. 12, n. 1, p. 130-151, 2020.

Purpose: Analyze what subjects emerges when integrating “social impact” and “innovation” in the scientific literature. Methodology: It was developed a systematic review of literature. Data analysis was done in two stages: descriptive and exploratory. The co-word network maps were analysed through the VOSviewer software. Originality/Value:The globalization and the advancements in the technological and informational fields, together with the development of the emerging economies, involve a range of challenges. In this sense, technology could increase the capability of identifying social needs and enhances the low-cost possible solutions. However, it is not clear how innovation and social impact have been analysed by the literature. Findings:Previous studies were advanced, by not restricting a period for the collection and contemplating the last three years (2015-2018), where 70% of the articles of the sample belong. Furthermore, the clusters’ analysis allows the development of new research focusing on subareas that permeate this discussion, thus helping to define, understand and advance the discussion of the theme. Theoretical/methodological contributions: The main subject that emerges from the analysis was the financial question. Both in the bibliographic and the qualitative analysis of the top papers, it was noticed that as a theoretical basis and practical example of social impact innovation, the financial innovations stand out. Managerial implications: The result reinforces that meeting the social needs is an opportunity for entrepreneurs, that can act attaining inclusive economy and inclusive growth.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

15. Impact of Entrepreneurial Education Programs on Total Entrepreneurial Activity: The Case of Spain

HERNÁNDEZ-SÁNCHEZ, Brizeida Raquel; SÁNCHEZ-GARCÍA, José Carlos; MAYENS, Alexander Ward. Impact of entrepreneurial education programs on total entrepreneurial activity: The case of Spain. Administrative Sciences, v. 9, n. 1, p. 25, 2019.

There is a need to evaluate entrepreneurial education programs (EEPs) to see the impact they have on a country’s development. Previous work has focused mostly on entrepreneurial intentions, mainly in a university context. Additionally, literature reviews on the impact of entrepreneurial education have not yet been conclusive, mainly due to the use of subjective indicators and a low consideration of objective indicators. The purpose of this article is to respond to some of these challenges. Specifically, this study used an objective indicator, Total Early-Stage Entrepreneurial Activity (TEA), in a non-university context. A database was created that included programs categorized by autonomous communities. The analysis showed that EEPs significantly influenced the entrepreneurial activity of autonomous communities. This implies that entrepreneurial education should be a prioritized objective in the educational policy of these communities. The recommendations derived from these results are, among others, to promote role models, continue supporting the financing of entrepreneurial initiatives through education and training, continue implementing government policies to support entrepreneurship, and carry out evaluations on the impact that these programs have on skills acquired in the short and medium terms, as well as their maintenance over time.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

16. Student Entrepreneurship in Universities: The State-of-the-Art

HERNÁNDEZ-SÁNCHEZ, Brizeida Raquel; SÁNCHEZ-GARCÍA, José Carlos; MAYENS, Alexander Ward. Impact of entrepreneurial education programs on total entrepreneurial activity: The case of Spain. Administrative Sciences, v. 9, n. 1, p. 25, 2019.

The purpose of this paper is to understand how universities develop and support student entrepreneurship. We did a preliminary Systematic Literature Review (SRL) on scientific articles regarding student entrepreneurship published during the last twenty years. Our findings emphasize three main research areas, emerging from a cluster analysis: (i) student entrepreneurship and entrepreneurial intention; (ii) university support for entrepreneurship; (iii) entrepreneurship education and learning. Particularly, our study points out that the new paradigm of the entrepreneurial university overcame the classical university model through the introduction of many innovations to foster student entrepreneurship. This paper provides an SLR on university role in fostering student entrepreneurship and it is useful for the academic and professional community. Additionally, it is original because it highlights the future directions of entrepreneurship and the main innovations adopted by universities to help students in the development of entrepreneurial initiatives.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

17. A New Approach to Social Entrepreneurship: A Systematic Review and Meta-Analysis

GARCÍA-JURADO, Alejandro; PÉREZ-BAREA, José Javier; NOVA, Rodrigo J. A new approach to social entrepreneurship: A systematic review and meta-analysis. Sustainability, v. 13, n. 5, p. 2754, 2021.

All social entrepreneurship experts state that the issue of definition is the main problem affecting research in this field. Although there is no single definition, this is clearly a new domain in the field of research on entrepreneurship. The main objective of this study is to further knowledge in this area by means of a systematic review of scientific literature to determine the conceptual development of social entrepreneurship and to identify the most interesting research trends. This study uses a research method, known as latent semantic analysis (LSA), which has been applied to a database of keywords collected from a rigorous selection of academic articles. The results show that this phenomenon has emerged from two parallel currents within the organization management field; on the one hand, the non-governmental organization (NGO) and voluntary tradition and, on the other, the world of business ethics and corporate social responsibility (CSR). The main lines of future research highlighted in the analysis include the measurement of social impact, venture philanthropy, and hybrid organizations.

Categoria(a) de Problema(a): Capacitação empreendedora

Categoria(a) de Intervencão(ões): Empreendedorismo

LINC - Laboratório de Inclusão Produtiva das Juventudes